Idag har Tyson verkligen gjort stora framsteg! 
Först fick han träna  springpole i Vanadisparken, han var taggad som bara den. Tränade 4 tassar i marken men Ty ville  helst hänga så  han hoppade ändå upp och försökte  ta repet istället för leksaken , eftersom leksaken var på hans nivå. Så det är absolut något vi måste träna mer på.  Medan hans polare Kiara  drog på riktigt bra med ryggen  och bakåt. Tyson älskar verkligen att hänga  lite över luften han till och med brukar ta lite högre än vad han egentligen behöver. Men olika hundar gillar olika saker ;)

"Kamphundarna"

Kom även förbi en äldre dam med sin blandras (bc/tollare). Hon ropade något till oss om att man inte ska låta sin hund kampa, och att det är människor som vi som gör dåligt rykte för "kamphundar". Jag lämnade över Ty till Venita och gick fram för att prata med henne.  Och frågade  vad hon sa då jag inte hörde allt så tydligt. 

Hon berätta först för mig att det inte är bra att låta "kamphundar" kampa"  då de blir mer aggressiva.  Och går på andra hundar och  att  det var såna som vi som förstörde för kamphudnarna...
Jag berättade då lugnt för henne att  det heter springpole, och att vi är väldigt strikta med när de får & inte får kampa, att de tex måste ligga passiva  när den andra tränar och inte får  hoppa på innan varsegod kommando, och att de måste släppa  på loss kommando. Och att det inte kampar så här på detta sätt i vardagen när de umgås med andra hundar eller människor. Berättade även också att Ty är under utbildning till terapihund och  gjort praktik på dement boende och varit klapp & kel hund på mässor.   Att de vet skillnaden på vad som gäller vid vilka tillfällen.  

Hon var först lite tveksam att jag visste vad jag höll på med, men berättade sedan lugnt att jag är under utbildning till hundinstruktör och att jag vet hur jag ska hantera  Ty i olika situationer. Då lugnade hon ner sig och putsade ut, Och skrattade  lite och var glad att vi inte var några kriminella som  höll på med hundfight m.m  
Men jag förklarade lite mer angående springpole, och sa till henne att googla  upp det ;) 
Är glad att jag fick henne att ändra åsikter  angående vad vi höll på med. 
Hon var trevlig , öppensinnad för att ta emot  informationen och nyfiken vad  springpole var. 

Hundmöte för Tyson

  1. Första hundmötet var när  Tyson låg ner med huvudet mot mig och baken mot en gångväg. Det var buskar på båda sidorna, Kiara var bredvid.  Vi satt och väntade på att Venita skulle komma ut från Ica,  plötsligt passerar en brun labrador hane,  Tyson blir chockad hoppar upp och morrar,  jag  sa till honom att lägga av , han la av och gick på andra sidan av Kiara  och satte sig ner. Han blev helt skrämd  men släppte det hela rätt snabbt. Labradorens reaktion:  Nosade mot Tyson  och flåsade lite med blicken på Ty. 
  2. Vi  tränar springpole, plötsligt står det en ägare med sina 2 små blandraser bredvid oss, både Venita & jag blev chockad.  Tyson titta en gång mot dom, men valde att ignorera dom och titta på när  Kiara tränade. Hundarnas reaktion:  Nosar och drar lite i kopplena, pep lite. 
  3. Jag Och Tyson sitter utanför hundrastgården i Vanadis parken medan Kiara & Venita går in.  Tyson piper lite  över att Kiara & Venita försvinner  men ber honom sen att sätta sig ner  i position " lugna  famnen" belönar honom när han är avslappnad med godis. När han är lugn släpps han även så han får titta på hundarna i hundrastgården, han blir lite glad piper, viftar på svansen belönar hans beteende. Även så använder han nosen och tar in de nya dofterna, belönar honom ännu mer och han sköter sig exemplarisk.  Låter honom röra sig runt på marken han nosar och lägger sig ner , väljer att ignorera  hundarna i hundrastgården, belönar att han är lugn och väljer  bort att bry sig. 
  4. Nu får Tyson sitta på bänken som jag sitter på (fortfarande utanför hundrastgården) Kommer fram en stor brun hanhund mot stängslet.  Tyson nosar i luften, gör lugnande signal med slicka sig runt munnen, och viftar lite på svansen. Efter det väljer han att skvallra till mig att det är en hund där. Blir  överlycklig att han väljer mig och belönar honom enormt mycket.  När jag belönar honom så drar den Bruna  hunden hoppande fram mot stängslet ännu närmare och skäller.  Tyson hoppar till , drar ihop sig, svansen åker under benen, men han väljer att dra undan blicken från den andra hunden och ignorera.  Och tittar på mig, belönar honom massor med godis. Han är så otroligt duktig och hanterar situationen fantastiskt!
  5.  Nu sitter vi på bänken, plötsligt släpper en ägare lös sin hanhund innan de ska in i hundrastgården, ägaren öppnar ingången till hundrastgården , men hunden väljer att springa förbi sin ägare,  Väljer  att ta upp Ty  på bänken bakom mig, Ty  tittar bara på den andra hunden och sitter kvar bakom mig väljer ännu en gång att titta på mig belönar med godis. Hunden stannar upp tittar på Ty men springer sedan vidare. 

Pitbull möte

Tyson fick träffa Pitbullen Clara, en blå tik på 1år som kommer från Usa, precis som sin ägare.  Jag har tidigare träffat denna tik fast med Kiara & Ice.  Så vet att hon är stabil lugn och kan signalerna.  Ger varsegod  gå och hälsa till Tyson som går fram och hälsar, men  blir lite osäker  för tiken och morrar, tiken ger honom mer utrymme, Tyson väljer gå undan och nosa, sedan hälsar de ännu en gång och han är lugnare, nos mot nos, de luktar av varandra, han vänder bort huvudet från henne artig i kroppspråket. Går sedsan och hälsar på tikens ägare, han är glad och ger en massa pussar.  

Chihuahua passerar

Tyson är lös fast med koppel på sig då han rullade i gräset, då kommer det en chihuahua i koppel förbi  med 2 personer. Tyson tittar mot dom men väljer sedan att titta bort och går och lägger sig i gräset och betar gräs  istället! Så sjukt grymt stolt över honom bästa bästa Ty !<3 
Med andra ord är jag enormt stolt över  hur han utvecklats  och  hur han väljer att  hantera situationerna. Artig i kroppspråket men litar inte helt på  hundar men vi är  på god väg. De han redan känner är som sagt ingen problem. 
6/25/2014 05:07:29 am

Toppen att du och Tyson ändrar på fördomarna :) och underbart at tanten lyssnade.
Har också hört det där med att kamphundar inte ska kampa men kamp är ju inte lika med aggressivitet så ser inget fel i det.

Kram på dig och Ty

Reply
6/25/2014 05:29:28 am

Bra jobbat :D Både med Tyson och med att lära damen hur ansvarsfulla kamphundsägare beter sig :) Blir stolt över er!!!!

Reply
6/25/2014 09:16:10 am

For en fin måte du taklet damen på, man kan jo fort bli provosert av slike kommentarer ;)
Jeg blir så glad av å lese slike positive innlegg der langvarig trening fungerer. Det å endre adferd rundt hunder er tidkrevende. Jeg har selv jobbet lenge med min flat og man blir så ufattelig glad og stolt når det endelig begynner å fungere :)

Reply



Leave a Reply.