Idag tränade jag, Alfons, Ice agility tillsammans med Elisabeth och hennes passhund Golden/bc och Johanna med Robbie. Vi kom dit till Upplands Väsby BK vid 11:30. 

Tränade kontaktfält med både Alfons och Ice. De skötte det jätte bra!  Märkte att Ice  lär sig jätte snabbt och kan det efter 1,2 gånger.  Och förstår vad han ska göra och kommer ihåg det efter en stund också.  Alfons kollade  på hur jag tränade Ice, sedan gick han och gjorde exakt samma sak. Han visste genom att ha suttit och kollat vad och bhur vi tränade!  Intelligenta hundar? Alfons behöver man inte prata med, jag tänker en sak,han gör det! ♥ 

Ice träning:  Idag har Ice varit väldigt intensiv och full med energi påverkades inte det minsta av värmen utan hade väldigt mycket energi och full fokus på mig! Träningen idag bestod av
- Kontaktfält: Han kan nu stå med framtassarna i marken och bakbenen på själva kontaktfältet. Sedan när man ger han fortsättnings kommando så går han snabbt vidare till nästa agilitysak.

- Snabba svängar: Här chockade han mig genom att han faktiskt är väldigt smidig och tar små svängar  och vill komma fram snabbt men har bra kontroll på sina ben och hela kropp. Han kollar noga var han ska och vilken som är den snabbaste vägen. Bra balans och styrka.

Säcken: (platta tunnelen) Första gången så fattade han var han skulle och var inte det minsta rädd. Nu totalt älskar han säcken och  springer gärna igenom den om och om igen.

Balanshindret: Han springer snabbt upp och kolla lite ner längst uppe men fortsätter sedan snabbt och glatt över. han springer på båda kontaktfälten och fuskar inte!  Han är noga och följer lätt kommando.  Sammarbetar men är samtidigt fokuserad framåt

Däcket:  Det tyckte han först var lite konstigt att han skulle hoppa igenom. Men han gjorde det förstås. Glad snabb och utan att nudda däcket! Kan nu det här  på kommando

Slalom:  Har han börjat få upp fart och han kan ingångarna själv.  Han är självsäker och vet var han ska. jag springer bara med men visar inte var han ska  eller något. Har även tränat att köra från en snäv sväng från tunnel och direkt till slalomen.  

Vippen:  Han går upp den vippar och sedan kör han kontaktfält och går vidare. Enkelt som en plätt!  Blir impad av hur stabilt han står när  gungan dunsar i marken! 

Bana: Jag och Johanna satte ihop en bana  bara för att prova på och se hur pass bra de klarade det.  Ice genomförde hela banan,snabbt smidigt och väldigt fokuserad. Man ser elden i hans ögon och han ska fram snabbt men vill göra rätt!

Alfons träning:
Han har varit jätte peppad och tränat  mycket slalom, snäva svängar,  kontaktfält,  bana. Jag har tränat handling bakombyte och att han genomför slalomen själv när jag står framför,bakom,sidan och bara skickar genom röstkommando.  Jag totalt älskar att träna med Alfons han förstå mig och jag honom. Vi tränar bra tillsammans då  vi känner varandra bra.  Allt flyter på och tror faktiskt vi ska tävla nästa år  när vi väl kommer igång.

Efter vi hade tränar agility gick vi till en sjö så hundarna fick bada, sen tillbaka igen och träna mer agility. 
Vi åkte hemifrån 6.30 och kom hem 19:30 på kvällen.  Och jag och Alfons lunkade sakta hem medan Ice ja vad ska jag säga han är Ice?!  Han liknade mer en normal aktiv hund efter vi hade tränat hela dagen.

Tyty hemma och utomhus med min pojkvän ♥
Må gott Felicia och de högt älskade ♥
Dagens låt:



Leave a Reply.